‘Vandaag ingelaste ledenvergadering? Stapt Jaakke op?!’ Ook Van Praag geeft kritiek

Vanochtend is er een speciale ledenvergadering ingelast. Het zou gaan om een bijeenkomst waarbij John Jaakke zal worden gevraagd zijn functie als voorzitter van Ajax neer te leggen, dat meldt althans DS Weblog die zegt dit van een bron binnen Ajax vernomen te hebben. De kritiek op Jaakke is inmiddels in alle hevigheid losgebarsten. Nu ook prominente voetbalmensen uithalen naar de leiding van Ajax is wellicht ook de ledenraad, net als wij, van mening dat de positie van Jaakke onhoudbaar is geworden.

Oud-voorzitter Michael van Praag bijvoorbeeld. De clubleiding van Ajax zit vaak niet op dezelfde lijn, stelt hij vast: “Als er over spelers gepraat wordt, lees ik namen in de krant van Martin van Geel, van de trainer, van het bestuur. Eén man moet de beslissingen nemen en afgerekend worden. Zo gaat dat in Engeland ook. Toen mijn bestuur in 2002 afscheid nam, hadden we ook te weinig afstand van de dagelijkse leiding. Ik hoopte dat onze opvolgers het beter zouden doen. Daar heb ik twijfels over.”

Ook is volgens van Praag, die momenteel commissaris van de Eredivisie CV is, niet duidelijk bij wie de daadwerkelijke macht ligt. “Ajax zwalkt en onduidelijk is wie er nu de baas is. Je ziet dezelfde dingen ook terugkomen. Deze zomer is er een probleem tussen Kenneth Perez en Henk ten Cate. Ajax kiest voor de trainer, de speler is weg en nu is de trainer ook weg. Wéér is Ajax de verliezer. Wie is er nu de baas bij de club?”