Ajax wil best meewerken aan een evenredigere verdeling van het tv-geld in Nederland maar dan wil de club wel meer zeggenschap en vrijheid krijgen om de internationale markt op te gaan met de tv-rechte , zo vertelt Commercieel Directeur Menno Geelen in een interview met het NRC. ‘Wij zitten nameljk nu daarin gevangen. Wij willen internationaal door, we worden nu gestopt’, aldus Geelen.
Wanneer Ajax nationaal tv-geld inlevert, zal de club daarvoor in ruil meer vrijheden willen op de buitenlandse ’target-markten’. De rechten worden niet direct aan de hoogste bieder verkocht. Er zal een zorgvuldige afweging gemaakt worden per markt, waarbij rekening wordt gehouden met de wensen van de clubs. De overtuiging van Ajax is dat de Eredivisie daarmee internationaal kan groeien, waar uiteindelijk het hele Nederlandse voetbal zal van profiteren.
Op dit moment wordt er in de ogen van Ajax te veel naar de korte termijn gekeken. De Eredivisie is in steeds minder landen zichtbaar en in de landen waar de competitie nog wel te zien is, is dat op kleine zenders of platformen. Met als gevolg; minder zichtbaarheid, minder bekendheid, minder interesse en dus is dat weer minder interessant voor sponsoren.
Volgens Geelen moet de Eredivisie veel meer kijken naar de lange termijn. Daarvoor moet gekozen worden voor naamsbekendheid en bereik in plaats van geld op de korte termijn. Ajax is zodoende nu bereid om op nationaal niveau tv-geld in te leveren, zodat de clubs uit de middenmoot en het rechterrijtje zekerheid hebben en meer geld ontvangen. Het is dan aan Ajax om te laten zien dat een duurzame oplossing beter is voor de lange termijn in plaats van kiezen voor geld op de korte termijn met een steeds lager bereik van de Eredivisie als gevolg.