Edwin van der Sar verbleef de afgelopen periode in China en zag vanuit het Verre Oosten hoe Ajax Vitesse met 4-1 zou verslaan. De directeur Marketing verbleef in het Aziatische land om de contacten tussen Ajax en de Chinese markt te vergroten.
“In China is het respect voor het Nederlandse voetbal en Ajax als meest succesvolle club groot”, schrijft Van der Sar in zijn column in De Telegraaf. “De manier waarop wij maar nieuwe jeugdspelers blijven leveren, wordt gewaardeerd. Dat we als land met zestien miljoen inwoners derde van de wereld werden, dwingt duidelijk respect af. Net als het feit dat de beste opleidingsclub ter wereld, Ajax, voor de vierde keer op rij kampioen is geworden.”
“De afgelopen anderhalf jaar hebben we drie grote Aziatische partijen aan ons weten te binden en om als club verder te groeien, moet je over de grenzen kijken”, vervolgt Van der Sar. “In China zijn de mogelijkheden groot. Daarom laten we veelvuldig ons gezicht zien en zijn we in gesprek met clubs, regio’s, tv-stations en mogelijke sponsoren.”
Tekst: Soccernews