‘Prachtig dat Ajax een aardige naam heeft in vierde land van de wereld’

Voor Ajax zit het seizoen 2013/14 er definitief op. Het succesvolle Eredivisieseizoen werd afgelopen week afgesloten met een trip door Indonesië. De reis bestond uit oefenwedstrijden voor het eerste van Frank de Boer, zonder de A-internationals, in combinatie met maatschappelijke en commerciële activiteiten. Directeur marketing Edwin van der Sar genoot met volle teugen.

“Het was voor de spelers en de leiding van de club prachtig om te zien dat Ajax zoveel bekendheid geniet en dat we als Nederlandse topclub toch een aardige naam hebben in het vierde land van de wereld”, vertelt Van der Sar zaterdag in zijn columm in De Telegraaf. “Op het vliegveld en bij het stadion staan de Indonesische fanclubs gewoon alle liedjes van de F-side en vak 410 te zingen. Daar kijk je als Ajacied zo ver van huis wel van op.”

Ajax gaf clinics in Indonesië en sprak ook met de clubs en de Indonesische voetbalbond. Commercie is belangrijk voor Ajax, maar een zomerse tournee van drie weken is geen optie. “Wij kijken bij de buitenlandse toer elk jaar naar de wensen van de trainer”, legt de oud-doelman uit. “Ajax heeft een jonge groep, die in de voorbereiding veel trainingsuren nodig heeft. Dan gaan we liever in deze periode. We doen ook geen dingen die te ver bij de cultuur van de club vandaan staan. Het voetbal blijft leidend; we vullen alles in met het technische hart.”

Tekst: Voetbalzone

Related posts