Ajax staat op het punt om een unieke deal te sluiten met Adidas, zo meldt De Telegraaf vanochtend. De Amsterdammers zijn met de shirt- en kledingsponsor een tussentijdse contractverlenging en tevens forse opwaardering overeengekomen. De huidige verbintenis liep tot medio 2009. Adidas blijft nu nog tien jaar aan Ajax verbonden. Het levert de club ongeveer honderd miljoen euro op, bijna een verdubbeling van de inkomsten die de afgelopen jaren binnenkwamen. Dat bedrag is inclusief prestatiebonussen.
De Duitse firma is sinds 5 juli 2000 verbonden aan Ajax. Drie jaar later werd het contract al eens verlengd, tot 2009. Komend seizoen zal er voor het eerst sinds die tijd een grote verandering op het shirt te zien zijn, aangezien de verticale letters van ABN Amro worden vervangen door Aegon. Met de naam van de nieuwe hoofdsponsor is bovendien de link naar Maarten Fontein snel gelegd.
Opnieuw megadeal
De raad van commissarissen van Ajax wil immers dat de veelbesproken algemeen directeur zo snel mogelijk vertrekt, maar na het binnenhalen van Aegon is Fontein nu ook de spin in het web van de volgende, voor Nederlandse begrippen ongeëvenaarde megadeal. Daarmee verdient Fontein opnieuw veel geld voor de club waar hij in 2006 begon.
Net als Aegon wil Adidas participeren in de ‘Chinese missie’ die onder leiding van Fontein is uitgezet. Ook de ontwikkeling van het internationale jeugdvoetbal speelt daar een voorname rol in. Adidas heeft aangegeven verder te willen gaan dan alleen het standaard shirt- en kledingsponsorschap. Binnenkort zullen beide partijen, die nog niet wilden reageren, het langlopende contract officieel ondertekenen.