Het nieuwe sponsorcontract van Ajax met verzekeraar Aegon gaat de club geen windeieren leggen, aldus marketingdeskundige Frank van den Wall Bake. Ajax zal zich hierdoor bij de tien best betaalde clubs van Europa gaan scharen. ”Ajax komt op een gedeelde negende plaats met Arsenal en Chelsea en nog voor clubs als Liverpool en Juventus. Dit is een enorme positieve ontwikkeling. Het bevestigt de tendens dat steeds meer grote bedrijven vertrouwen hebben in de sport. Het is een reflectie van de kracht van de sport,” zo zegt Van den Wall Bake in een reactie op het nieuws dat Ajax in vergevorderd stadium is in de onderhandelingen over het contract.
Aegon wil via Ajax ook internationale bekendheid verwerven. De club uit de hoofdstad heeft in het buitenland qua naam nog altijd een streepje voor op bijvoorbeeld Feyenoord en PSV, waardoor de keuze voor Ajax een logische is. “Met schaatsen lukt het niet om in het buitenland naam te maken, maar met Ajax wel. De voetbalclub is wereldwijd bekend en dat geeft Aegon een internationaal platform.”
De verbintenis zal wel voor een scheve verhouding zorgen tussen Ajax en de andere Nederlandse toppers als PSV en Feyenoord. Met premies en bonussen kan Ajax in zeven jaar tijd in totaal zo’n 100 miljoen euro opstrijken. Volgens Van den Wall Bake krijgt PSV per jaar 6,5 miljoen van de shirtsponsor en Feyenoord 6 miljoen. „Ajax is internationaal altijd meer waard geweest, dus dat de club het meeste geld krijgt is logisch. Maar nu wordt het allemaal wel een beetje krom”, zegt hij, doelend op de 100 miljoen die de Amsterdammers in zeven jaar tijd op kunnen strijken.
De sportmarketinggoeroe verwacht echter geen rigoureuze veranderingen in het uitgavenpatroon. “De club werkt al met een begroting van 70 miljoen. Daar komt nu via de shirtsponsor 5 miljoen bij. Dat is prachtig, maar dat zet niet ineens alle deuren open.”
Zie ook eerdere berichten hierover:
> Aegon op het shirt…
> AEGON NIEUWE HOOFDSPONSOR IN PLAATS VAN ABN AMRO