Ajax verdient in Nederland het meeste aan kaartverkoop en is nummer 18 van Europa

Ajax verdient in Nederland verreweg het meeste aan de kaartverkoop, zo blijkt uit een onderzoek van Voetbal International dat gebasseerd is op een vorige week verschenen rapport van de UEFA. Ajax ontvangt (op basis van jaarcijfers 2022/23) gemiddeld 2,1 miljoen euro aan recettes per thuisduel. Dat Ajax koploper is lijkt logisch omdat de club in het grootste stadion speelt maar het verschil met nummer twee; Feyenoord (1,4 miljoen) is met 700.000 euro per wedstrijd veel groter dan je zou verwachten op basis van het kleine verschil in capaciteit.

Hoe komt dit? In ieder geval niet doordat Ajax meer vraagt aan zijn vaste aanhang. De opbrengst per seizoenkaarthouder is immers gelijk. Het verschil is er vooral omdat de Johan Cruijff ArenA, in tegenstelling tot De Kuip, moderne faciliteiten en skyboxen heeft, waardoor er ook duurdere zakelijke pakketten kunnen worden verkocht.

Met die 2,1 miljoen euro per wedstrijd is Ajax overigens de nummer achttien van Europa. De club die het meeste verdient aan kaartverkoop is FC Barcelona met 7,6 miljoen euro per wedstrijd. Het verschil tussen Ajax en de nummer tien op de ranglijst – Atlético Madrid – is niet eens heel groot. De Madrilenen verdienen 2,7 miljoen euro per thuisduel.

PSV verdient 0,9 miljoen euro per thuiswedstrijd en daarmee staat het op plek 41 van Europa. Op basis van de UEFA en uitgaande van 22 thuiswedstrijden in een seizoen, verdient PSV per seizoen 26 miljoen euro minder dan Ajax en 11 miljoen euro minder dan Feyenoord.

PSV heeft wel één belangrijk voordeel ten opzichte van Ajax en Feyenoord: het Philips Stadion is van PSV zelf. Ajax en Feyenoord zijn huurders van respectievelijk de Johan Cruijff ArenA en De Kuip. ‘Ajax is geen baas in eigen huis en door slechte afspraken met de Johan Cruijff ArenA stroomt er zelfs vrijwel niets van de drank- en snackverkoop naar de club’, zo weet Voetbal International. VI laat ook nog weten wat de inkomsten per supporter zijn. Bij Ajax is dat 39 euro per supporter, terwijl Feyenoord per supporter 33 euro aan inkomsten heeft. In Eindhoven is dat 28 euro per supporter.

Nog interessanter is om te zien dat Ajax op commercieel gebied zo creatief is dat het tien keer zoveel commerciële inkomsten genereert als dat het tv-gelden ontvangt. Geen enkele club wist zo creatief als Ajax te zijn. Ajax moet ook wel, want de tv-inkomsten zijn voor Ajax relatief gezien veel lager dan de tv-inkomsten bij de Europese topclubs. Ook wat betreft de merchandising doet Ajax mee met de Europese top. Liefst 41 miljoen euro haalde de Amsterdamse club op met de verkoop van shirts en overige merchandising. Het is al langer bekend dat Ajax bij kledingmerk en hoofdsponsor adidas een elitestatus heeft. Dit wil zeggen dat de shirts van de Amsterdamse club wereldwijd worden verkocht.

Related posts