De voetballers van Rapid Wien verschenen vorige week woensdagavond in de CL-wedstrijd tegen Ajax (2-2) met verschillende shirtsponsors op het veld. Het was Steffen Hoffmann die een andere sponsor (Shopping Community Lyoness) op zijn tricot had dan zijn ploeggenoten (Energiebedrijf Wien Energy). Speelde Rapid Wien hier een slim marketingspelletje of was het in overtreding?
Tussen beide bedrijven zit geen link. In principe is Lyoness aangesteld als rugsponsor. Bijzonder aan de overeenkomst is de individuele overeenkomst met aanvoerder Steffen Hofmann dat hierbij inbegrepen zit. “Bij wedstrijden in de nationale competitie en beker zal het logo van Lyoness ook op de borst van Hofmann te zien zijn”, aldus Andreas Werner, voorzitter van de Lyoness Group AG. Een slimme marketingstunt om met twee verschillende sponsors te spelen, omdat het bij veel mensen opvalt. In de Oostenrijkse competitie is het klaarblijkelijk toegestaan om met twee shirtsponsors te spelen, maar mag het ook in de Champions League?
In de groepsfase van de Champions League mag volgens de ‘Regulations of the UEFA Champions League 2015-18 Cycle’ enkel door de UEFA goedgekeurde shirtsponsors verschijnen op de shirts van de spelers, evenals op de trainingsoutfits en dergelijken. Dit gaat echter over de groepsfase. Voor de wedstrijden in de kwalificatiefase valt de UEFA terug op de nationale wetgeving waar de wedstrijd wordt gespeeld.
Volgens Chris Woerts, eigenaar van CWO Consultancy en specialist op het gebied van sponsoring, lijkt men in Oostenrijk wat soepeler met de regels om te gaan. “In Oostenrijk zijn in principe dezelfde regels als in Nederland, maar in Nederland zie je geen reclames op broekjes en andere gekke plekken. In Oostenrijk zijn ze gewend om alles vol te plakken en blijkbaar mogen ze ook wisselen van voor- en achterkant.”
Al met al lijkt Rapid Wien hier dus slim te stunten met twee shirtsponsors voor zolang de UEFA niet ingrijpt. De vraag is namelijk waar straks de grens ligt: wat als het straks in een nationale competitie toegestaan is om élke speler met een andere shirtsponsor te laten lopen? Dan zou het één grote chaos worden van verschillende shirtjes. Desalniettemin is één ding in ieder geval zeker: Rapid Wien wist voor Lyoness – een bedrijf dat ook in Nederland een voet aan de grond probeert te krijgen – mooie promotie te zorgen. Het kan dus de boeken in gaan als een mooie sportmarketingstunt, waar Rapid Wien schijnbaar al meerdere jaren gebruik van maakt.
Bron: Sportnext.nl
Reglementaire uitschakeling met 3-0 en we lullen nergens meer over 😉
3-0 voor rust deze keer dan en gewoon netjes afmaken met 5 a 6-0 zoals het zou horen en moeten!
helemaal mee eens
Lekker boeiend
*Gaaaappp
Ik was het kwijt na ‘Twee shirtsponsors…’. ;-))
Haha ja lekker belangrijk….zzzzzzz
Lekker belangrijk zeg dit nieuws… NOT!!!!
Zie liever een topic over wat de status is qua transfers, beoogde spelers en beoogde opvolgers voor Jasper!!
Lees het dan niet. De kop geeft duidelijk aan dat het niet over de transfers gaat die je graag wilt zien. Sla het artikel gewoon over en verveel ons niet met je commentaar.
DIDRON huh, las ik het goed. Vermoeidheid na 70 min. Ach, wat maakt het ook uit. Het is de CL maar. Gvd, elk jaar hetzelfde liedje. Wat een beleid zeg!
Boeiend !!
interessant!
haha
hahaha