Ajax maakte gisteren (woensdag) bekend dat hoofdsponsor Aegon nog een halfjaar extra aanblijft. Noodgedwongen, omdat de club geen opvolger voor het verzekeringsconcern vond.
De namen van smartphonefabrikanten Huawei en Samsung gingen nadrukkelijk rond als kandidaten, maar beide deals ketsten voorlopig af. Waar Ajax nu nog 10 tot 12 miljoen euro van Aegon krijgt, staat de onderneming in de eerste seizoenshelft van de komende jaargang voor 3 miljoen euro op het shirt.
Commercieel directeur Edwin van der Sar hoopt per 1 januari 2015 een nieuwe naamgever te kunnen presteren. Op die dag gaat de gokmarkt in ons land open en dat biedt veel mogelijkheden. Ook voor voetbalclubs. Experts schatten dat de wedkantoren volgend jaar minstens 100 miljoen euro aan reclame willen uitgeven, waarvan een deel terechtkomt bij de sponsoring van sportclubs.
De Telegraaf meldt dat Ajax al oriënterende gesprekken heeft gevoerd met het Zweedse Unibet (sponsor van FC Kopenhagen en partner van de Belgische Jupiler Pro League) en het op Gibraltar gevestigde Bwin, eerder sponsor van onder andere Real Madrid en AC Milan.
Als alles volgens plan verloopt, besluit de Tweede Kamer in de zomer over de exacte invulling van de wet. Daarna besluiten de wedkantoren of zij een licentie in Nederland aanvragen en of zij in de race blijven om hoofdsponsor van Ajax te worden. Wordt vervolgd dus.
Tekst: Elfvoetbal
Zie eerder bericht:
27-08-2013: Ajax verlengt contract met Aegon tot einde jaar in afwachting van nieuwe hoofdsponsor