De campagne voor de terugkeer van het klassieke logo is momenteel in volle gang. Ajax Showtime sprak met Sander Huisman, vice-voorzitter van de AFCA Supportersclub en een voortrekker van de campagne. Volgens Huisman moet het echte logo gewoon terugkeren omdat het klassieke logo symbool staat voor hoe de club Ajax volgens de supporters moet zijn: trots en traditierijk. ‘Het straalt onze clubcultuur uit, terwijl het nieuwe logo volgens ons helemaal niets uitstraalt’, aldus Huisman.
De beslissing of het logo terug zal keren is een verenigingsaangelegenheid; dat betekent dat de bestuursraad en de leden er over gaan. De bestuursraad zal het thema op de agenda moeten zetten. Vervolgens zullen de leden er over moeten stemmen. ‘Dat betekent dat we vooral met elkaar in gesprek zullen moeten gaan om de tegenstanders van het klassieke logo te overtuigen. We proberen nu nog vooral de mensen in het stadion voor het klassieke logo warm te laten lopen. Dat hebben we al geprobeerd met de (mega)spandoeken bij de laatste paar thuiswedstrijden. De komende tijd zullen er nog meer dergelijke acties en ook een flyer-actie plaatsvinden rondom het stadion. Daarnaast hebben we recentelijk de directie met een presentatie ingelicht. Marc Overmars en Edwin van der Sar waren daar onder meer bij en dat verliep heel positief. Het politieke gedeelte van de campagne gaat nu dus echt beginnen’.
Kostenplaatje
Het kostenplaatje zou een van de belangrijkste argumenten tegen de terugkeer zijn. Volgens Huisman hoeft dat geen issue te zijn: ‘Vanuit de club hebben we eigenlijk nooit dat soort argumenten gehoord. Je weet dat het bij een enorme organisatie altijd geld kost om een logo te veranderen. Maar wat wij hebben bevonden is dat de merchandise met daarop het oude logo loopt als een tierelier. Dat geldt niet alleen voor de fanatieke fans; juist in het buitenland loopt die verkoop gewoon uitstekend’.
Patent
Ajax zou geen patent kunnen aanvragen op ‘de kop’ van Ajax, zoals die op het klassieke logo te zien is, maar Huisman weerlegt ook dat argument: ‘We hebben dat aan juridische experts voorgelegd en de details daarover worden binnenkort bekend gemaakt. Wat we nu al weten is dat het patent in principe gewoon bij de vereniging van Ajax ligt. We zullen over dit soort zaken binnenkort met bijvoorbeeld shirtsponsors en kledingsponsors in gesprek gaan’.
Meer voetbalverstand
Negen jaar geleden mislukte de campagne uiteindelijk. Huisman heeft goede hoop dat het nu wel lukt: ‘Door de revolutie zitten er veel meer mensen met voetbalverstand op belangrijke posities. Zij hebben, merken we nu al, veel meer binding met de clubcultuur. Na de Revolutie staan wij er als supporters ook veel beter op. We hebben met Ronald Pieloor iemand in de bestuursraad en sowieso worden we door de club veel meer bij dingen betrokken. We merken dat veel (prominente) leden heel positief tegenover het oude logo staan. Campagne-technisch gezien is het natuurlijk fantastisch hoe veel bereik we hebben via social media. We leven ten opzichte van negen jaar geleden in een totaal andere wereld’.
Een mega-spandoek tijdens de competitiewedstrijd Ajax-Heerenveen voor de terugkeer van het ECHTE logo
b>Bron: AjaxShowtme