Volgens berichtgeving van de NOS is Ajax in gesprek met het Chinese Huawei over sponsoring van de club. De telefoniegigant moet de opvolger worden van Aegon, dat de afgelopen zeven jaar pontificaal op het shirt van de Amsterdammers prijkte. Een bijzonder interessante ontwikkeling, zegt China-deskundige Boudewijn Poldermans in gesprek met Ajax Showtime.
Hij noemt de toenadering van Huawei ten eerste ‘zeer opmerkelijk’ en ‘een voorbode van meer’, al lijkt de strategie van de Aziatische multinational helder. “Naamsbekendheid is het grootste probleem. Dan is het logisch om bij Ajax op het shirt te gaan staan. In China zijn ze gek van die club”, weet Poldermans, die dat illustreert met een voorbeeld van een bezoek van oud-burgemeester Job Cohen aan zijn collega in Peking. “Hij had een ets van Rembrandt als geschenk meegenomen, daar keek zijn collega twee seconden naar. De directeur van Ajax was er ook, met een door alle spelers gesigneerd shirt als cadeau. Was de burgemeester dolblij mee.”
Het is overigens nog niet zeker dat Ajax in zee gaat met Huawei. Commercieel directeur Edwin van der Sar wilde de gesprekken woensdag niet ontkennen, maar liet verder weinig los. Vanwege de notering op de beurs dient de club namelijk voorzichtig te zijn met het openbaar maken van zakelijke informatie. Mocht de deal echter doorgaan, dan is Ajax na Borussia Dortmund de tweede club in West-Europa die met de naam van het bedrijf op het shirt gaat spelen.
Tekst: Voetbalzone