Doordat Ajax in een bestuurscrisis raakte heeft de club 6 miljoen euro minder kunnen verdienen aan het sponsorcontract met Aegon. Dit zegt Jaap de Groot zaterdag in de Telegraaf. Ajax had een bonus van 2 miljoen per jaar in het contract staan als het Aegon zou introduceren in China. Maar door de bestuurswissel is daar niets van terecht gekomen.
De markt in Azië is vooral goed voor marketing. Grote talenten moet je daar niet halen stelt De Groot in zijn column maar geld binnenhalen kun je daar zeker. Ajax zou dit ook gaan proberen. ‘Het was vooral deze ontwikkeling die Aegon deed besluiten om voor een recordbedrag van 12 miljoen euro per jaar als hoofdsponsor met Ajax in zee te gaan. De 12 miljoen bestond uit een vast bedrag van 10 miljoen en een bonus van 2 miljoen voor het introduceren van Aegon binnen vooral de Chinese markt.’
Doordat Maarten Fontein, de man die het contract sloot, was vertrokken is er volgens de Telegraafcolumnist niets van gekomen. ‘Het is op een complete mislukking uitgedraaid. Meteen na het tekenen van het contract ontstond er bonje binnen de club en werd directeur Maarten Fontein vervangen door Henri van der Aat. Aldus wisselde Ajax een global marketeer in voor een verkoper van traditionele sponsorpakketten. Richting China was dat aan een linksback vragen om rechtsbuiten te gaan spelen.’
Omdat Ajax niet het contract volgde dat met Aegon was gemaakt heeft Ajax heel veel geld verloren. ‘Het kwam ook niet van de grond. Tijdens de contractperiode heeft Ajax het gepresteerd om niet één keer naar China te gaan, waardoor de club aan bonussen ten minste 6 miljoen euro mis is gelopen. Zoals het ook fout ging in Kaapstad, toen de leiding van Ajax Capetown via de Ajax-directie Aegon aanbood om shirtsponsor te worden. Omdat er geen reactie kwam gingen de Zuid-Afrikanen uiteindelijk met een andere sponsor in zee, tot woede van Aegon dat nooit door Ajax bleek te zijn geïnformeerd.’
Tekst: AjaxShowtime