Tien jaar nadat Ajax het avontuur aanging met buitenlandse filialen, trekt de club opnieuw de wijde wereld in. De reis wordt dit keer vanuit een andere insteek ondernomen. Marcus Keane, manager internationale marketing, en de jeugdtrainer Casimir Westerveld en Robin Pronk zijn net teruggekeerd uit Peking. Het trio was er een week gast van de Chinese voetbalbond en de club Beijing Guoan. Met beide heeft Ajax een samenwerkingsverband en als eerste uitvloeisel daarvan gaven Westerveld en Pronk training aan Chinese kinderen en aan coaches die met talenten werken. In de plannen van Ajax worden de komende jaren bijna alle continenten bereisd. Aegon zorgt als langjarig vastgelegde hoofdsponsor van de club voor ondersteuning.
Tegelijkertijd bracht op kantoor in de Arena het hoofd van Ajax’ merchandisingsafdeling Frans Schoofs verslag uit van een trip naar India. Schoofs rapporteerde uit een land met ruim één miljard inwoners en een voetbalmarkt die commercieel en voetbaltechnisch nog helemaal kan worden ontgonnen. <BR><BR><b>De rimboe in</b><BR>Ajax gaat niet weer de rimboe van Ghana in om voor veel geld een club op te kopen en daar een rechtsback voor zijn eerste elftal op te leiden. Ajax pakt het vliegtuig nu om wereldwijd zijn naamsbekendheid te onderhouden en uit te breiden via het organiseren van clinics en voetbalkampen en het spelen van wedstrijden. En wellicht zo op talent te stuiten in China, Brazilië of India. <BR><BR>,,We willen met Ajax toch weer naar verschillende werelddelen. Onderzoek leert ons dat de naamsbekendheid van de club nog steeds heel groot is en dat bekende merk willen we blijven,’’ zegt Henri van der Aat, lid van de directie van Ajax. ,,Het onderhouden van een merk doe je niet door werkloos achter je bureau te blijven zitten. Dat doe je door met Ajax overal te verschijnen. Zowel op tv als in het echt. <BR><BR>In Peking gingen de Ajax-trainers aan de slag met drie totaal uiteenlopende groepen kinderen. ,,We hebben dertig potentiële internationals van China onder 15 jaar getraind. Twee andere groepen kregen clinics,’’ zegt Casimir Westerveld, bij Ajax trainer van de E1. De ene clinicgroep bestond uit kinderen van klanten van Aegon, migrantenkinderen vormden de andere groep. Zij kregen training in het kader van het goede doel dat Ajax via de stichting Right to Play ondersteunt. ,,In zo’n week word je weer bevestigd dat er overal ter wereld talent rondloopt,’’ zegt Westerveld. <BR><BR>,,Maar lang niet overal gebeurt er iets om talent naar boven te halen. Ook de trainers van de Chinese bond hebben wij erbij betrokken en zij komen in augustus een week in de Ajax-opleiding meelopen.’’ In de groep jeugdinternationals werden vier spelers gespot die zo in de Ajax-jeugd zouden kunnen spelen. Of ook zij op stage kunnen komen, wordt nog bekeken op basis van de Nederlandse wetgeving. <BR><BR>Met China en India heeft Ajax zijn blik gericht op twee specifieke landen in de regio Zuid-Oost Azië. In Afrika heeft Ajax al voet aan de grond via Ajax Cape Town, het enig overgebleven filiaal uit de eerste periode van internationalisering. In Europa is de blik gericht op de groeimarkten in het Oosten zoals Roemenië, Polen en Hongarije. <BR><BR><b>illegaal</b><BR>In Zuid-Amerika mikt Ajax op Brazilië. ,,We zijn er achtergekomen dat in Brazilië 35 clubs naar Ajax zijn vernoemd,’’ zegt Ajax-directeur Van der Aat. ,,Een groot aantal speelt ook in de Ajax-kleuren. Eigenlijk illegaal, maar het is tegelijkertijd leuk dát ze het doen.’’<BR><BR>Daarnaast hoopt Van der Aat op een serie clinics en een band met een club in hartje New York. ,,Dat is mijn persoonlijke droomproject.’’ <BR><BR><b>Bron:</b> <a target=”_blank”href=”http://www.sportwereld.nl/voetbal/clubdossiers/ajax/3331499/Ajax_richt_vizier_op_China_en_India.html”>Algemeen Dagblad</a>