Directeur Henk Markerink van de Amsterdam Arena laat tegenover Z24 weten dat het zelfstandige bedrijf van het stadion afgelopen boekjaar twee miljoen euro winst heeft gemaakt. De Toppers, Madonna, Sensation Black en -White en 22 thuiswedstrijden van Ajax. In totaal vonden er vorig seizoen in de Amsterdam Arena 73 evenementen plaats. Acht minder dan een jaar eerder, maar dat kwam doordat de Amsterdam Admirals ophielden te bestaan en Ajax zich in het seizoen 2007-2008 niet plaatste voor de groepsfase van de UEFA Cup.
Welk deel van de omzet van de Arena overigens afkomstig is van door Ajax betaalde huur, wil Markerink niet zeggen, maar het is “beduidend minder” dan de 8,8 miljoen euro die Ajax als huisvestingskosten in zijn jaarverslag heeft staan. Ook Ajax is niet bereid deze kosten verder uit te splitsen.
Emotioneel geld
Volgens Markerink is het noodzakelijk om zelfstandig te blijven om het rendabel te houden. Markerink: “Kijk, clubs die in handen zijn van een hele rijke meneer, die hebben geld voor een eigen stadion. De andere niet. Het geld dat mensen in een club steken is emotioneel geld. Een club moet daar spelers van kopen om het liefst nog dit seizoen kampioen te worden.”
Een gebouw heeft een heel ander ritme, legt de Arena-directeur uit. “Je moet vijf tot twintig jaar vooruit kijken. Een voetbalclub komt daar niet aan toe. Want wat kies je: nieuwe roltrappen of een nieuw spits?” Door de twee te scheiden, zijn zowel het stadion als de club beter af, concludeert Markerink “Een stadion run je er niet zomaar even bij.”
Markerink gaat onder andere in op opties om voor het WK 2018 met een stadion van 70.000 zitplaatsen te komen door het plaatsen van een derde ring.
Lees HIER het hele interview