Ajax is het niet eens met het zogenaamde portretrecht dat de Eredivisie CV (ECV) met enkele sponsors (Albert Heijn en Texaco) voor alle clubs heeft afgesproken. De Amsterdammers willen het eigen merk niet zomaar prijsgeven. De sponsors kunnen met het collectieve portretrecht de hoofden van spelers, trainers en clublogo’s exploiteren, bijvoorbeeld in een plaatjesboek. Ajax trekt echter in twijfel of de ECV de portretrechten zomaar mag uitbuiten en heeft daarvoor een brief gestuurd.
‘We hebben de ECV laten weten dat we hier niet zomaar mee akkoord gaan’, zegt interim directeur Henri Van der Aat in het weekblad VI. ‘Daarom hebben we onze advocaten de contracten laten bekijken. Veel in voetbal is gebaseerd op gewoonterecht. Wij willen niet moeilijk doen, maar sportrecht wordt veel gecompliceerder, vandaar dat we daar eens goed naar moeten kijken. In principe vinden wij: het Ajax-shirt en het Ajax-logo zijn van ons’, aldus Van der Aat.
De ECV heeft inmiddels via een brief laten weten dat het blijft bij de afspraken. ‘We werken al zes jaar zo en zo werken andere leagues ook. Het zijn CAO-afspraken, die zijn wat ons betreft bindend’, aldus directeur Alex Tielbeke.
De afspraken over de collectieve verkoop van portretrechten zijn geconformeerd door de spelers en de clubs in een collectieve CAO. Ajax heeft veel gedaan in het verleden voor collectieve afspraken, maar is nu verandert in haar standpunt door wisselingen in de macht van de club.