Ajax presenteerde afgelopen vrijdag vol trots het nieuwe uitshirt voor komend seizoen (zie bericht) maar de vraag is of het op dit moment kopen daarvan wel zo verstandig is?! De beoogde overname van ABN Amro door de Britse bank Barclays is namelijk in een afrondend stadium. Barclays heeft een overnamebod van 67 miljard euro uitgebracht op ABN Amro. Het hoofdkantoor van het fusiebedrijf komt in Amsterdam, maar de combinatie wordt juridisch een Brits bedrijf. Voor Ajax betekent het dat het onzeker is of er volgend seizoen nog wel met ABN Amro op het shirt gespeeld wordt. Beide banken overwegen namelijk om de naam ABN Amro te schrappen, zo laat men deze maandagochtend weten.
De deal met Barclays is nog niet helemaal zeker: Vandaag staat nog een ontmoeting met een consortium, bestaande uit Royal Bank of Scotland, Fortis en Santander op de agenda. Dit drietal heeft al enige tijd een tegenbod in voorbereiding (zie ook eerdere bericht). Groenink zei in een toelichting dat hij bereid is om te praten over dit bod, maar dat een overname door Barclays zijn voorkeur heeft.
Barclays sponsort de Engelse Premiership
Kleur toeval?
Toeval of niet: Het nieuwe uit-tenue van Ajax (donkerblauw-lichtblauw) past qua kleur precies in de huisstijl van Barclays!
Gaat Barclays wel door met sponsoring Ajax?
Ajax verlengde in 2004 het sponsorcontract met ABN Amro tot 2011. Vanaf 1 juli 2005 ontvangt Ajax van ABN AMRO jaarlijks zeven miljoen Euro exclusief BTW, te vermeerderen met prestatie afhankelijke bonussen. Barclays zal dat contract moeten respecteren. Hooguit de naam op het shirt zal men kunnen wijzigen, zoals onlangs eenmalig al eens gebeurde met Florius tijdens het duel tegen Heracles.
Barclays sponsort de Engelse Premiership
Barclays zelf is overigens niet vies van voetbal-sponsoring: In Engeland sponsort het de premiership die de naam van de bank draagt. Daarnaast sponsort en sponserde het diverse clubs via shirtreklame.