‘Inkomstengroei zit niet in duurder maken seizoenkaart maar in ontwikkelen nieuwe markten’

Dat het Ajax sportief, maar ook financieel, voor de wint gaat is algemeen bekend. Commercieel directeur Menno Geelen legt in de Ajax Podcast uit dat er vier inkomstenbronnen zijn voor Ajax; de kaartverkoop (incl business seats en skyboxen), de sponsorinkomsten, de merchandising en de tv-gelden en transferinkomsten. Tegenover de inkomsten staan de flink gestegen salarissen van spelers, trainers en bestuurders.

Vooral de transferinkomsten rijzen bij Ajax de laatste tijd de pan uit.  ‘Als je Frenkie verkoopt, kun je van dat geld spelers als Marin, Promes en Martínez halen. Die jongens moeten ook een salaris krijgen en daarnaast investeren we jaarlijks elf tot twaalf miljoen euro in de jeugdopleiding’, aldus Geelen. Ajax wil verder groeien en om echt aan constructief aan te (blijven) haken bij de absolute top van Europa moeten de inkomsten dus nog verder omhoog.  Zo krijgt Chelsea bijvoorbeeld 160 miljoen euro aan tv-gelden. Bij Crystal Palace is dit 140 miljoen euro. En bij Ajax? ‘Slechts’ acht miljoen euro.

Mede door het succes zijn de wedstrijden van Ajax vrijwel altijd uitverkocht. Er is zelfs een enorme wachtlijst voor seizoenkaarten. Op dit moment is de goedkoopste seizoenkaart bij Ajax 250 euro, terwijl dit bij Chelsea 1000 euro is. Toch ziet Geelen de seizoenkaart niet als een melkkoe waaruit nog meer gehaald moet gaan worden. ‘Als we de prijzen van de seizoenskaarten verdubbelen, verkopen we ze ook lachend uit. Maar Ajax is Ajax en we proberen voor iedereen beschikbaar te blijven. Natuurlijk zal er af en toe een prijsverhoging zijn, dat hoort erbij, maar dat proberen we schappelijk te houden. De inkomstengroei ligt niet in kaartverkoop.’

Nieuwe markten
‘Maar als je wilt aanhaken bij de Europese top moet je andere dingen bedenken. Dan kan het niet blijven bij die genoemde vier inkomstenbronnen. Dan moet je internationaal gaan denken’. Zoals gezegd is Ajax op commercieel vlak actief in de Verenigde Staten, China, Japan en Australië. ‘Een van de grote problemen is de zichtbaarheid van de competitie. In China hebben we er eerst voor gezorgd dat we zichtbaar zijn. Daar hebben we veel in geïnvesteerd om te zorgen dat het uitgezonden wordt. In China heeft het eerst drie jaar geld gekost, toen hebben we drie jaar break-even gedraaid en nu levert het geld op. Vanuit China komen er nu miljoenen binnen.’

Ook in de Verenigde Staten probeert Ajax haar bekendheid te vergroten. De deals met ESPN en Bleacher Report zijn dan ook enorm welkom. ‘In Amerika draaien we nu al break-even en gaat het al de kant op richting winst’, besluit Geelen.

Related posts