Sponsornaam blijft optie voor JC ArenA; gemeente nog zeker 10 jaar verbonden aan stadion

Ajax, het bestuur van de ArenA en de gemeende Amsterdam houden de mogelijkheid om een sponsor toe te voegen aan de toekomstige Johan Cruijff ArenA. Dat blijkt uit de intentieovereenkomst van het college B&W, dat deze dinsdag naar de Amsterdamse gemeenteraad heeft gestuurd, zo meldt De Volkskrant. Uit de intentieovereenkomst blijkt dat er zeker toestemming is om een merk in de naam van het stadion verwerkt mag worden. Ajax en de ArenA moeten daarbij wel rekening houden met het de reputatie van de persoon Johan Cruijff. Er staat verder in de intentieovereenkomst niets over potentiële merken die zich aan het stadion willen binden. De optie om geen merk aan het stadion te verbinden, bestaat uiteraard nog steeds.

‘De gemeenteraad, maar ook de directies en raad van commissarissen van Ajax en de Arena moeten nog wel instemmen met de overeenkomst’, aldus De Volkskrant. Ajax en de ArenA mogen de naam van Cruijff gebruiken in ruil voor een jaarlijkse bijdrage aan de Cruyff Foundation. Deze bijdrage kan in de vorm van geld of natura geleverd worden. Zo kan de Cruyff Foundation bijvoorbeeld evenementen in het stadion organiseren.

De gemeente Amsterdam wil zich nog zeker tien jaar verbinden aan de ArenA, zo werd verder duidelijk. Dit in tegenstelling tot eerdere berichtgeving, waaruit bleek dat de gemeente het stadion langzaam wilde afstoten. De komende tien jaar wil Amsterdam een ‘strategisch belang’ van 25 procent houden. Verder wordt 23 procent van de ArenA-certificaten overgedragen aan Ajax, dat 75 procent minder huur gaat betalen. Amsterdam wil graag invloed behouden over het stadion, met het oog op het EK in 2020 en het toekomstige supportershome, dat bij de parkeergarage van het stadion komt te liggen.

Related posts

18 Comments

  1. AFCA my World

    Het zijn gewoon de financien waar het allemaal omdraait,gelukkig ziet iedereen in dat het belangrijk is om de grootste Ajacied aller tijden op een passende manier te eren !

    1. Amoebe

      Ik vind reclame samen met de naam cruijff zeker niet passend!

      Het haalt de glans weg van deze actie.

      Typisch nederlands….we gaan iets doen met een maar!
      Nooit kan er iets met volle overtuiging.

      1. De Nees

        Sjonge jonge, ‘tis weer niet te geloven met die stropdassen, geen enkel gevoel voor emotionele waarden, enkel de euro tekens gelden voor deze trieste figuren. Nooit is er een sponsor naam aan gehangen en nu we Johan daarmee kunnen eren zien ze plots sponsorinkomstenverlies. Wordt ’s tijd dat we van die fucking beurs afgaan zodat al die directies en commissariaten daarmee ook meteen opzouten. Als vereniging zijn we veel beter af, met echte voetbalmensen aan het roer. Johan Cruijff STADION noemen (anders blijft het in de volksmond de Arena) EN een standbeeld van onze grootste held!

  2. Charka53

    Hoe willen ze een sponsornaam gebruiken b.v Johan Cruijff Ziggo Arena , dat zou toch wel een belediging voor Johan zijn familie en de supporters zijn.

  3. Gert Ajax

    Mischien krijgt de familie wel wat centjes voor die sponsor en stemmen ze ermee in.

  4. AB: op 1 juli 2019 loopt Wim Jonk als trainer het Johan Cruijff stadion binnen.

    Ach …. Johan Cruijff “geeft je vleugels” voor Red Bull. “Even” Johan Cruijff “bellen” voor een verzekeraar.

  5. Jimmy1971

    JC foundation activiteiten in het JC stadion zou ik wel mooi vinden ..
    Ajax moet gewoon zelf het stadion helemaal kopen , dan kunnen ze het echt weer helemaal van de voetballers maken ..

  6. a.p.

    geld bah, Johan Cruijf Arena is toch ook reclame maar dan voor echt voetbal

Comments are closed.