Frustratie, teleurstelling, woede en onbegrip; geen (spoedige) terugkeer Klassieke Ajax logo

0419ajax-nac_oudelogo

Op donderdag 16 april 2015 heeft de Ajax directie bij monde van Edwin van der Sar laten weten niet mee te willen werken aan een (spoedige) terugkeer van het Klassieke Ajax logo. Via een directe terugkoppeling op 3 vragen die de werkgroep ‘Geef Ajax z’n gezicht terug ‘ bij de directie van Ajax had neergelegd, hebben zij laten weten geen noodzaak te zien om een formeel advies te schrijven richting de bestuursraad en vereniging, om het Klassieke logo terug te nemen. 

Deze formele weg was nodig om dit te realiseren. Daarnaast zal er geen verder onderzoek vanuit Ajax plaatsvinden, om te kijken of er voldoende draagvlak is om het Klassieke logo weer terug te nemen las officiële logo. Wij hebben als werkgroep daarbij samenwerking, hulp en capaciteit aangeboden. De werkgroep wordt gevormd door een zeer groot aantal diverse supportersgroeperingen met als trekker de AFCA Supportersclub.

Een van de speerpunten van de AFCA Supportersclub is de terugkeer van het Klassieke Ajax logo. De al lang lopende campagne daarvoor, werd in de zomer van 2013 hervat, mede doordat er een nieuwe directie zat, de Cruijff revolutie had plaatsgevonden, en wij als werkgroep de tijd rijp achtten om de terugkeer van het Klassieke Ajax logo te bewerkstelligen. Als supporters hebben wij destijds de Cruijff revolutie ook gesteund, mede om Ajax weer Ajax te maken en ervoor te zorgen dat er weer Ajacieden in alle lagen van de club terecht kwamen.
Terugkeer van het Klassieke logo staat voor heel veel supporters symbool voor de klasse, allure, traditie, historie & vernieuwing van de Ajax cultuur. Eigenlijk alles waarvoor Ajax staat.

De werkgroep heeft via een officiële aankondiging bij de voltallige directie in maart 2014 laten weten dat de campagne weer werd hervat. Hoogtepunt daarna was de organisatie van een mars op 12 april 2014 om de roep voor een terugkeer kracht bij te laten zetten. Deze mars zorgde voor veel publiciteit en werd massaal bijgewoond door supporters. Daarnaast zette de SVA de roep om terugkeer extra kracht bij door via een uitgevoerde poll onder Ajax supporters aan te tonen dat een ruime meerderheid van supporters het Klassieke Ajax logo als officiële logo terug wilde. Na de publiekscampagne (posteracties, sfeeracties) is een volgende stap gemaakt door op 29 januari 2015 een presentatie te geven aan de Ajax directie. Hierin werd de doelstelling gecommuniceerd:

• Primair: Klassieke logo als officiële logo terug laten keren
• Campagne is campagne van alle Ajacieden!
• Bijdragen aan eenheid binnen Ajax
• Verbinding verleden, heden en toekomst
• Het Klassieke logo is de nieuwe verbindende factor:
• Voor iedereen. Voor verleden, heden en de toekomst.

De volgende commerciële/ marketingtechnische argumenten werden ook genoemd:

• Merchandise met klassieke logo verkoopt zeer goed in fanshop
• Merchandise met klassieke logo is geliefd bij supporters
• Merchandise met klassieke logo wordt zeer goed verkocht in buitenland
• Commercieel zeer aantrekkelijk (cijfers clubs die een eerder logo terugnamen)

In de in januari 2015 gehouden presentatie zijn een drietal vragen gesteld om duidelijkheid te vragen van de Ajax directie:

• Bent u bereid indien aantoonbaar wordt gemaakt dat er voldoende draagvlak is, een positief advies aan de te geven aan de Vereniging Ajax om het Klassieke logo weer terug te nemen als officiële logo?
• Staat u open voor betrokkenheid supporters voor het maken van een projectplan, een business case en verdere of verdergaande samenwerking?
• Bent u bereid als Directie om historie te schrijven door een positief advies te geven om het Klassieke logo als officiële logo terug te nemen?

Deze duidelijkheid is er dus gekomen. De Ajax directie heeft besloten geen (positief) advies te geven en legt daarmee de wens van een groot deel , zo niet een meerderheid van de Ajax supporters naast zich neer. Daarnaast hebben talloze prominente Ajacieden zich uitgesproken voor de terugkeer van het klassieke logo. Marketing technische, merchandise technische argumenten en kostentechnische elementen hebben daarin geen rol gespeeld zo is duidelijk gemaakt.

Op dit moment heerst er daarom frustratie, teleurstelling, woede en onbegrip. Voor ons als supporters zal altijd blijven gelden:
Wij hebben aan de directie gevraagd uitleg te geven aan de achterban. De directie heeft hierop een voorstel gedaan. Wij hebben dit voorstel momenteel in overweging.

Namens de werkgroep ‘Geef Ajax z’n gezicht terug ‘

Sander Huisman
vicevoorzitter AFCA Supportersclub

Related posts

24 Comments

  1. f-side64

    Op dit moment is het bar slechte spel en de vraag hoe gaan ze dit oplossen ff belangrijker dan het item over het oude logo !

          1. AFCAoostNL

            Koeken met peren vergelijken f-side64. Zoals je het nu stelt kunnen ze zich nergens meer mee bezig houden. Allerlei zaken moeten geregeld worden bij een grote club net zoals het oude logo terug!

          2. f-side64

            Nee hoor ik vind het item over het oude logo iets minder belangrijk ik kom voor goed voetbal Julie toch ook

  2. Johan

    Dit moeten we niet pikken anders worden we een poppenkast club!
    Actie, actie en nog eens actie!

  3. Martin_FSide

    Zeer teleurstellend dit, gewoon door gaan met campagne voeren en acties bedenken !!!

    1. nannie1971

      Om te beginnen om die officiele ajax app van je telefoon af te gooien. Daar wordt niet eens een woord over dit nieuws gerept.

  4. SPHAFCA

    tuurlijk, wat boeit de mening van de supporter.. zolang ze maar genoeg geld in het laatje krijgen en ze hun bonussen krijgen kunnen wij de tering krijgen. Het is onze club, niet die van jullie

    1. Hazez

      Erg he !! Met ze allen eens een paar wedstrijden niet naar de arena laat ze maar eens voetballen in een leeg stadion eens kijken wat ze daar van vinden niks voetbal club!!!!

  5. jojocoolio

    Gelukkig maken ze de kaartjes wel duurder…. Alles om de supporters wel tevreden te houden… 😉

  6. ferike

    Jongens en meisjes, niet zo negatief aub. Je vangt nu eenmaal meer vliegen met

    stroop, dan met azijn. Vriendelijke acties is een goed plan, maar de suggestie wekken dat de supporter de “tering” kan krijgen, lijkt mij niet zo slim. De supporter vormt het hart van een club. De supporter IS de club en de supporter BLIJFT de club. Geef de heren even de tijd in hun directie kamertjes, ons logo komt dan heus wel terug….

  7. edje.vak410

    Heel jammer dit. Het oude logo is zo veel mooier dan het huidige. Hopelijk komen ze hierop zsm op terug

  8. Slingertje.

    Ajax houdt de fans gewoon aan het lijntje en hadden allang besloten dat het huidige logo blijft. Ze hebben maling aan wat de wensen van de fans zijn.

  9. Ajax nr 1

    Wij supporters hebben helemaal niets meer te vertellen bij deze mooie voetbalclub van de BOBO’S. Laat ze lekker opdonderen met die mooie praatjes van hun. Elke blinde kon al zien dat dit eraan zat te komen. Nou DIRECTIE stik in het moderne logo en jullie mogen wel wat meer RESPECT hebben voor jullie supporters. Dit is het zoveelste punt om jullie je biezen te laten pakken. Ik zeg het niet vaak maar van mij mag een strik om jullie nek en niet te los. Jullie maken AJAX met jullie hele doen en laten te schande. Foeifoei

  10. Basbaard

    Nog ff en onze club heet afc ziggo… Of afc jupiler of weet ik veel wat.. Enige wat zou helpe is dat Alles met het nieuwe logo geboycot word over de helewereld… Maar dat gaat dus nooit gebeuren.

  11. Ajaxvoorhetleven

    Het is zo simpel. Het barst van de spullen met ons logo. Koop alleen die spullen. Zwaai alleen met vlaggen met ons logo. Als we europees spelen…..niet zwaaien met de moderne vlaggetjes. Elke supporter site…..ons logo. Gewoon als supporter alleen het oude logo uitdragen. Shirtjes zonder ziggo maar met het ons logo. Dat zijn vriendelijke, duidelijke en dwingende acties. Niets meer kopen met dat foei lelijke logo. Mensen uitschelden werkt alleen maar tegen je. Genoemde acties gaan werken, misschien niet nu, misschien niet volgend jaar maar wel voor 2020. Ja, klopt je hebt een lange adem nodig. Maar die hebben we want wij zijn supporter van de beste club.

  12. Velibor

    Het ouwe logo is veel te complex om in de merchandising te verwerken,simpel,ik vind ouwe logo ook het mooiste wat er is maar dit gaat gewoon om geld,niet meer en niet minder,je denkt toch niet dat er ook maar eentje van die figuren die er over gaan daadwerkelijk supporter is ? Dat nieuwe logo is gewoon kostenbesparend en wij klootjesvolk pikken dat gewoon omdat er verder niks voorhanden is,kom op hè het is 2015 we denken toch niet echt dat we hierover beslissen?

  13. robbinhp

    Ajax is ook niet meer het Ajax van vroeger… Persoonlijk vind ik het nieuwe logo ook mooier, maar dat zal wel zijn omdat ik er mee opgegroeid ben.

  14. CaptainFlamingo

    Dat aanhoudende gezeik over de terugkeer van het oude logo begint op mijn zenuwen te werken, sentimentele praat waar men zich buiten proportie druk over maakt. Ben een persoon van 20 jaar en heb dus alleen het nieuwe logo meegemaakt, ik vind dit logo veel professioneler dan de oude, wat er uit ziet als een oud slecht getekend logo dat niet meer van deze tijd is

Comments are closed.