Feyenoord start razzia tegen haar eigen fansites

Feyenoord is een bijzonder offensief gestart. De ploeg uit Rotterdam is namelijk een razzia tegen haar fansites begonnen. Het eerste slachtoffer is de website het-legioen.nl. De beheerder heeft de website inmiddels uit de lucht gehaald, omdat de advocaat van de ploeg uit Rotterdam-Zuid met gerechtelijke stappen dreigde.

Volgens de Rotterdammers maakt de website het-legioen.nl, die overduidelijk een commercieel karakter heeft, zich onder meer schuldig aan het schenden van merkenrecht en diefstal van informatie van de site waar Feyenoord veel tijd, mankracht en dus geld voor vrij heeft moeten maken. „We zijn er echt niet op uit echte fans aan te pakken die gewoon voor hun plezier een mooie website over hun club opzetten”, schrijft Feyenoord op de website. „Het wordt echter anders als partijen structureel met onze content aan de haal gaan om op gemakkelijke wijze geld te verdienen. Feyenoord heeft de (advertentie)opbrengsten die uit de filmpjes en berichtgeving voortvloeien zelf hard nodig om deze ook in de toekomst te maken en daarmee de supporters via de eigen website goed te kunnen blijven bedienen.”

Feyenoord zegt daarom niet ten doel te hebben om alle supporterssites die met hart en ziel in leven worden gehouden, aan te pakken. Dit veranderd echter wel wanneer de sites dingen van de officiële clubsite structureel blijven kopiëren.

Zinken
De FRFC, één van de supportersverenigingen van Feyenoord, is van mening dat hun club erg diep aan het zinken is. Zij vinden dat de club hun tijd beter kan besteden. In hun ogen zijn de Rotterdammers hun ‘fans aan het pesten’, aangezien veel supporters een hoop plezier aan deze sites beleven. In de toekomst zou dat dus niet meer mogelijk zijn.

FC Utrecht
Overigens is feyenoord niet de enige club die een hetze voert tegen de eigen fansites. In 2006 verbood FC Utrecht haar fans het clublogo te gebruiken op hun websites. Het gebruik van het logo zou schade opleveren voor FC Utrecht, aldus de club destijds. FC Utrecht stuurde de fans een brief en gaf hen daarin een week de tijd om alle logo’s te verwijderen. Sites die daar geen gehoor aan geven, zouden worden vervolgd. Of er ook daadwerkelijk sites vervolgd zijn is ons niet bekend.

Related posts