1 ding is zeker… Een dag later…door Hoekie

Zondag 6 mei 2007, bekerfinale, Az – Ajax, locatie “de badkuip”de hele redactie is er bij dus wat kan er nog fout gaan…

Om 7 uur wordt die kleine van mij wakker en begint in zijn bed te spelen.
Nog ff omdraaien dacht ik want het wordt een lange dag.
Helaas krijg ik niet echt de kans en besluit maar om er uit te gaan.
Na een goed en stevig ontbijt stap ik onder de douche om daarna brood en krentenbollen te gaan smeren. Na de tas ingepakt te hebben vertrek ik richting de Arena.

Druk
Daar aangekomen is het al behoorlijk druk bij ingang M. Voor deze wedstrijd is dit de ingang voor de treinen en niet zoals gewoonlijk aan de Noordzijde. Na mijn kaart gehaald te hebben vertrek ik samen met een paar andere supporters naar P5. Vanaf deze parkeerplaats vertrekken 130 bussen richting Rotterdam. Helaas was ik (door laksheid) te laat met een kaart halen en moest ik dus met de bus ipv met de trein. Bij de ingang P5 was het nog vrij rustig en zodoende stonden wij vrijwel vooraan.

Iets eerder dan gepland konden wij door de ingang naar de bussen. Alleen je kaartje laten zien was genoeg. Niet gefouilleerd en geen tascontrole. We konden dus zo doorlopen richting de eerste bussen. Wij namen plaats in bus 6. Na ruim 45 minuten in een stilstaande bus te zitten begon dan eindelijk de eerst kolone bussen (+/-60) onder politiebegeleiding (motor) richting Rotterdam. Ongelooflijk, elk oprit en afrit werd afgezet door de politie zodat de bussen zonder problemen konden doorrijden. Zelfs op zondag file maar dan door een bekerfinale!

Omweg
De rit met de bus verliep vrij rustig. Ik viel bijna in slaap. Niet zo vreemd; ruim 1,5 uur voor een rit naar Rotterdam! Tja.. je kan gewoon over de A2 – A12 maar dat was waarschijnlijk niet zo’n goed plan dus rijden we maar via de A2 Amsterdam– A12 knooppunt Ouderijn (ri arnhem!) knooppunt Lunetten de A27 (gorinchem) – A15 naar Rotterdam. Onderweg nog even bellen met de rest van de redactie. Wij reden bij Utrecht en de 1e trein met de redactie was al aangekomen in Rotterdam. Ik besloot direct dat ik de terugweg de trein zou nemen.

Rond 15:00 uur komen we dan eindelijk aan bij het stadion. De bussen worden geparkeerd naast het trainingsveld van Feyenoord, zover je nog van een trainingsveld kunt spreken, het veld in de Arena is hier super bij. Nadat ik door de ingang en de controle heen was (wederom geen tascontrole) bel ik de rest van de redactie. Nog even snel een paar biertjes halen en dan gaan we naar binnen. Ze hadden een mooi plekkie voor mij gereserveerd op de 1e rij.

Triest
Bij binnenkomst zie ik dat de D1 van Az en Ajax de voorwedstrijd spelen. Na een 3-0 achterstand komt Ajax uiteindelijk terug tot 3-3, dit is tevens de eindstand.
Het stadion loopt langzaam vol en de sfeer komt er al goed in! Jammer dat er altijd mensen zijn die vlak van te voren het stadion in komen en denken dat ze god zijn door mensen van de eerste rij weg te halen zodat zij vooraan staan. Nog erger vind ik het als ik zie dat iemand een dame bijna omver loopt. Als zij er iets van zegt word ze voor van alles uitgemaakt, in één woord triest gewoon! Nadat iedereen zijn plek weer heeft (gevonden) komen de spelers het veld op voor de warming-up. Het stadion zit zo goed als vol en het gezang van de Ajax en Az supporters galmen door de Kuip. De sfeer is fantastisch wat ons betreft kan de finale beginnen.

Hete stukjes
Even voor 18:00 uur betreden de beide ploegen het veld. Ineens voel ik hete “stukjes” op mijn hoofd. Ik duik naar beneden en kijk achtermij. Een halve gek achterons heeft een fakkel afgestoken. De hete deeltjes die daar vanaf komen kwamen op ons terecht door de wind. De jongen verontschuldigd zich, maar goed het had erger kunnen aflopen.
(na de 1-1 doet ie het weer… waarop wij hem vriendelijk verzoeken de fakkel naar achter over te dragen).

De wedstrijd is nog niet begonnen of Ajax staat al met 1-0 achter. Dembele komt makkelijk bij Vermealen binnendoor en schiet met links langs Stekelenburg in de korte hoek. AZ leid met 1-0 na amper 4 minuten spelen. Nog geen 10 minuten later scoort AZ opnieuw en denkt dus op 2-0 te komen. Echter de assistent scheidsrechter steekt de vlag omhoog. Op zijn advies geeft van Egmond een vrije trap aan Ajax vanwege een handsbal van ik dacht Ryan Donk. Ajax komt er in de eerste helft niet aan te pas. In de 2e helft zijn de rollen omgedraaid. Ajax speelt vel en agressief en komt in de 51 minuut op 1-1 door een goede assist van Sneijder op Huntelaar die de pass knap afrond.

Dom
Tot de rode kaart van Gabri is Ajax sterker dan AZ. De spanjaard laat zich dom gaan en krijgt na blijkt terecht rood. Ook nu moest van Egmond advies inwinnen bij zijn assistent scheidsrechter. Maar waarom hielt de assistent grensrechter nu niet de vlag omhoog, had die het wel gezien ?? AZ ruikt bloed en gaat vol in de aanval. Het enige wat Ajax kan doen is inzakken en hopen op een counter. Met 10 man tegen (dit) AZ kun je niet anders.
Na 90 minuten staat nog steeds de 1-1 op het scorebord wat betekend verlengen.
Ajax kan niets anders dan uitstellen van executie en hopen op strafschoppen. AZ krijgt in de 1e helft van de verlenging een paar mogelijkheden maar in de 2e helft van de verlenging zeer goede kansen. Met een paar goede acties van Stekelenburg en Stam en de steun van de aanhang haalt Ajax de strafschoppen.Echt super hoe de supporters Ajax naar de strafschoppen schreeuwde. Zwaaiend met de witte t-shirts en gezang bereiken we dan ook die strafschoppen. Het blijft een loterij. Ik heb alleen de strafschoppen van AZ gekeken. Ivm het verleden van Ajax en strafschoppen en de spanning kon ik niet kijken.
Ik zie dan ook dat Donk de 8e strafschop van AZ mist. Als ik gejuich om me heen hoor na de strafschop van Davids weet ook ik dat we voor de 17e keer de knvb beker hebben gewonnen! Gelukkig toch nog een prijs dit seizoen! (de 2e na de Johan Cruijffschaal).

Na de prijsuitreiking en de korte ere ronde (mag langer hoor feesten in die badkuip!) gaan we richting de treinen voor de terugreis naar Amsterdam. Wij hebben de ena laatste trein en zijn dan pas rond 23:15 uur in Amsterdam. Met gezang op station Bijlmer nemen we afscheid en bedanken elkaar voor de mooie dag!

Rest mij Ajax succes te wensen met de play-offs en een ieder alvast een prettige vakantie en tot volgend seizoen!

Groet,
Hoekie

Ps. Meneer van Gaal, ga u eens gedragen! Ongelooflijk gisteren langs die zijlijn…..